Hästskötarexamensfunderingar


Det blev en lång rubrik, men det beskrev inlägget så bra att det får hållas... Idag hade vi stalltjänst och inför hästskötarexamen på schemat. På våran skola erbjuds vi nämligen att avlägga hästskötarexamen helt gratis, riktigt bra om man är intresserad av att ha det! Själv vet jag inte om jag kommer att ha någon nytta av det i framtiden än. Men man ska ju hålla möjligheterna öppna så det är klart att det är bra att ha!



Moment som ingår (eller kan ingå) i hästskötarexamen är till exempel ridning på skolad häst, longering med skolad häst, häst vid hand, lastning, löshoppning, hästskötsel (så som visitering, ryktning, knoppning, linda ben, frisering), munderingsvård, stalltjänst, foder- och hästkunskap muntligt och teoretiskt, kunskap om doping eller att namnge utrustning. Det är alltså en hel del man ska träna på, för även om man tycker att man behärskar till exempel longering ska det ju ske på rätt sätt, och i rätt ordning... Linda ben och knoppa ska man klara av på 20 min (endast framben dock), något som jag ska försöka få upp tempot på.

Jag tänkte att uppdatera lite om träningen inför hästskötarexamen och hur det går här i bloggen, det finns säkert fler därute som trimmar sig inför detta tänker jag :)

Ha en fortsatt bra fredagskväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0