Meredith tipsar hoppning


Efter den första delen av referatet från Meredith Michaels Beerbaums Flyingeclinic har nu Hippson lagt upp den andra delen. Här fokuserar hon på framhoppning och banhoppning. Här nedan får ni lite utdrag från artikeln. Hela referatet hittar ni här.



Meredith poängterar gång på gång hur viktigt det är att inte rida för långsamt mot hindret.
- Kommer man för långsamt genom svängen och sedan upptäcker att man inte får rätt distans till hindret finns det bara ett sätt att korrigera. Och det blir att rida fortare sista galoppspången, vilket kan resultera i att hästen får ett flackt spång. Håll istället ett jämnt tempo ända fram, förklarar Meredith.
Det märks också hur genomtänkt Merediths ridning är när det kommer till framhoppning.
- Hoppa inte uppvärmningshindren bara för att hästen ska bli varm. Passa på att tänka på vad som kan bli bättre och kom ihåg hur du gör när hästen hoppar som bäst.
Hon tipsar också om hur hon rider när det kommer till banhoppning och tävling.
- Det första jag gör när jag kommer in på banan är att jag visar hästen runt i trav. Ofta går jag också mellan hindren i kombinationer för att hästen ska ha sett allt. Därefter skrittar jag några steg och repeterar banan. Jag försöker utnyttja alla sekunder innan jag sätter igång, berättar Meredith.
Även lite tips i utrustningsväg har hon att komma med.
- Jag är ett stort fan av ett mjukt gummipelhambett. Det har jag använt mycket på Shutterfly under ett antal år. Ett annat bett som jag gillar är hackamore men det är mer avancerat, huvudlaget måste sitta perfekt och ryttaren måste vara skicklig på att använda det, påpekar hon.

Läs mer...

Det finns också en film från clinicen att se!


Kommentarer
Postat av: Jolin

Gillar verkligen din blogg :) !

2009-11-16 @ 21:35:59
URL: http://joolinmalmquist.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0