Debatt efter Odense-meetinget


  Efter Patrik Kittel's framridning har en våldsam debatt brutit ut, främst på internet. En film har även figurerat på Youtube ett tag. Debatten har handlat om att Patrik Kittel's häst Scandic påstås gått i hyperflexion-form (mycket rund och djup) och med blå tunga i över två timmar. Nu har Patrik själv uttalat sig i en artikel som är publicerad av Tidningen Ridsport.

Citat Patrik Kittel
- Scandic var het efter att ha haft ett tävlingsuppehåll. Med många andra tävlande på plats kan man inte alltid rida enligt sin plan, därför blev det en hel del pauser så kanske tiden drog iväg. Jag växlar alltid formen under arbetet med mina hästar hemma och på tävling.

- Efter en stund fick Scandic tungan mellan betten - jag rättade till det. Den var inte blå vad jag kunde se och den var ute mindre än 20 sekunder. Scandic leker ofta med sin tunga, själv i boxen, när jag rider och tyvärr ibland på tävling men det blir bättre.

- Resten av passet fungerade bra. Ja, jag rider hästen rund och djup emellanåt i träning. Jag anser att träningen fungerar bra sett till resultaten som jag och många andra har. Mina hästar är glada, tillfreds och nöjda med att få visa upp sig. Scandic gjorde sin bästa kür två dagar efter detta klipp - det går inte att tvinga 600 kg häst till något.

Källa: Tidningen Ridsport

Länk till filmen som är så omdebatterad: http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k

Vad tror och tycker ni om detta?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0