Kvällsfunderingar


  Såhär på kvällskvisten sitter jag och gör en utvärdering av en av mina vänners sits, ett tämligen svårt uppdrag, det är så mycket lättare att hitta fel på sig själv... Tänkte dock göra ett avbrott och lägga in en liten presentation av mig själv och bloggen nu när det ändå blivit några läsare.
Jag studerar sista året på en häst/naturvetenskapslinje och driver denna blogg som mitt projektarbete. Hästarna har alltid varit en stor del i mitt liv, och jag har haft flera foderhästar och egen ponny som dock är såld nu. I våras fick jag en nackskada under en hoppclinic vilket gör att jag är mestadels läktarryttare numera. Jag är under rehablitering och planerna är att komma upp och rida igen. Helst snart om jag fick bestämma själv! Jag är lite mer inriktad på hoppning än dressyr, men samspelet med hästen är det viktigaste, och gren är då ganska obetydlig egentligen. Jag är inte väldigt kunnig inom travet, men efter ett par år som inackordering och hästskötare i travstall är man ändå rätt insatt. Planerna är att introducera med travsport i bloggen framöver!



Tillbaka till sitsfunderingarna. Det är något som man verkligen alltid måste jobba med, enligt mig i alla fall. Däremot är det rätt svårt att analysera sitsen, och speciellt kunna se enstaka delar av ryttaren. Det kan vara svårt att se en bra buren hand om man bara fokuserar på en instabil underskänkel till exempel. När det kommer till oss själva är vi ju väldigt bra på att fokusera på det som inte ser bra ut, fast vi egentligen kanske skulle fokusera på det som är bra, och förstärka detta. Om vi slappnar av och inte försöker pressa ner den där hälen brukar det ju oftast falla på plats ändå, för spänner vi knäet så kommer hälen aldrig kunna komma ner naturligt. Sitsen tycker jag är väldigt intressant, och det är något jag absolut kommer gå in djupare på längre fram!

Imorgon blir jag läktarryttare igen, och ska försöka träna upp min egen blick. För det är verkligen något man lär sig något av!

Ta hand om er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0