Sadeldjungeln 2


Sadlar kan vara tämligen dyra investeringar, men samtidigt är det en så viktig komponent i ett lyckat ekipage, så då kanske man får tänka sig att lägga ner lite extra pengar... Jag tänker i alla fall reda ut det här med vad man bör se upp med på sadelmarknaden.

Har sadeln ett märke? Om inte är det stor risk att det är väldigt dålig kvalitet på sadeln och den kan rent av vara skadlig för hästen. Lädret är oftast indiskt och har dålig hållbarhet, det finns risk att det går sönder (inte något man vill uppleva under en ridtur...). Bommen kan vara sned, fabriker med låg nivå på tillverkningen har ofta dålig koll på produkterna. En sned bom kan ställa till med mycket elände! Stoppningen är ofta hård och kan kännas knölig, den kan också vara ojämn och på så sätt skadlig för hästens rygg. Så enligt mig bör man ha koll på vad det är för tillverkare så man vet vad det är för kvalitet på sadeln.
     De flesta märken kan man hitta mycket fakta om på nätet, google is your friend! Sadlar från budgetmärken som Hööks och Börjes har jag inte så väldigt höga tankar om, vill man ha sadlar i den prisklassen rekommenderar jag att köpa en begagnad märkessadel istället! Då kan man få en kanonfin, inriden sadel till en bra pris.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0