PONNYAKUTEN

SVT's nya satsning* Ponnyakuten har jag uppmärksammat tack vare diverse hästforum, och blivit riktigt fäst vid. Dels för att det är trevligt att titta på hästar på tvn, men också då jag blivit så fruktansvärt fundersam över vart ponnysverige är på väg...
I min värld ska man inte som förälder och/eller tränare tillåta att man som tio år hoppar hinder på 1,20 med sin ponny då man aldrig ridit en meter dressyr. Om man inte sätter den gränsen för ponnyns skull, borde man väl åtminstone värna om sitt barn?
Jag kan inte låta bli att fundera vad det blir för slags ryttare om man rider på detta sätt som barn. Även om man har en snäll ponny som tar kommandot då ryttarens kontroll är minimal, borde man ju få ett rejält uppvaknande när man sitter där på ett nervigt halvblod som inte alls accepterar att ryttaren rider mot en hinder på långa tyglar.

Barnen i sig är inga monster, självklart inte, vissa av dem är bara så totalt ovetande om för mig grundläggande saker då man sysslar med hästar. Detta är givetvis inte deras fel, utan som sagt undrar jag hur ansvariga vuxna resonerar i frågan. Är man inte hästkunnig som förälder hoppas jag att man löst det så att det finns andra vuxna människor i omgivningen att guida och rådgiva, då man inte är mogen att ta det fulla ansvaret för en annan varelse i den ålder.

Har fler sett serien? Vad är era åsikter?

Serien finns också att se på SVT Play

*Jag måste försäkra er om att jag inte är sponsrad av den nämnda kanalen trots två inlägg med deras medverkan...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0